ELEVINNLOGGING

Spørsmål og svar

Her finner du en liste over ofte stilte spørsmål og svar. Bruk piltastene på høyre side for å se mer eller mindre.
Finner du ikke svar her, ta kontakt med en av våre instruktører.

Trafikalt grunnkurs

Hvor gammel må man være for å være med på trafikalt grunnkurs?
Du må ha fylt 15 år

Kan man øvelseskjøre hvis man ikke har mørkekjøring?
Tar du trafikalt grunnkurs i tiden 16. mars – 31. oktober uten å få gjennomført mørkekjøring, er beviset gyldig bare i tiden 16. mars – 31. oktober. For å kunne øvelseskjøre i tiden 1. november – 15. mars må du gjennomføre mørkekjøring.

Hvis man mister 1 kveld på grunnkurs får man grunnkursbevis da?
Nei, du må komme på alle kveldene. Hvis du mister 1 kveld må du ta det igjen på neste kurs.

Jeg er over 25 år, når må jeg gjennomføre førstehjelp og mørkekjøring?
Du må gjennomføre førstehjelp og mørkekjøring før oppkjøring. Hvis oppkjøringen er i tidsrommet 16. Mars-31.oktober kan du ta oppkjøring uten mørkekjøring. Du får da et førerkort som er gyldig frem til mørkekjøring begynner.

Bil

Når bør jeg begynne med kjøretimer?
Det beste er å starte tidlig med kjøretimer, du kan f.eks. ta 1 time for å komme i gang og få noen tips. Hvis du kommer på et høyt nivå (slutten av trinn 3) når du er 17, får du mange km med selvstendig kjøring. Du bør øvelseskjøre ca. 2500km før førerprøven.

Tilbyr dere kjøretimer på automatgir?
Ja, vi tilbyr opplæring både på manuell og automatgir.

Kjører dere på kvelden og helger?
Vi har kjøretimer på dagtid, vi har kurs på ettermiddag/kveld.

Hvor mye koster førerkort?
Det kommer an på antall kjøretimer, hvor mange ganger du tar teori- og førerprøve.

Når kan jeg ta teoriprøven?
Du kan ta teoriprøven 6 mnd. før du blir 18 og den er gyldig i 3 år. Du må sende inn søknad til statens vegvesen før du tar teoriprøve.

Kan jeg kjøre opp før jeg er 18, hvis jeg blir fyller på fridager/helligdager?
Nei, du må være 18. Vi kan bestille på din 18-årsdag eller førstkommende virkedag.

Må jeg bestille time for teoriprøven?
Nei, statens vegvesen har drop in. Du kan ta teoriprøven i Drammen på mandag, tirsdag og torsdag. Husk å sende inn søknad før du tar teori.

Kan jeg bestille førerprøve selv?
Gi beskjed til oss når du har tatt teoriprøven, så bestiller vi prøve til deg. Vi må ha ledig bil til din prøve.

Kan jeg bruke egen bil på førerprøven?
Bil som skal brukes til førerprøve må være en godkjent lærevogn tilknyttet en trafikkskole.

Moped

Når kan jeg ta opplæring på moped?
Du må være 15 år og  ferdig med trafikalt grunnkurs. Meld deg på her.

Når starter dere mopedkurs?
Vi starter mopedkurs i midten av april og avslutter i oktober.

Kan jeg bruke egen moped?
Nei, vi har mopeder som dere bruker. Pga din sikkerhet bruker vi våre mopeder som er i forskriftsmessig stand.

Må jeg ha med hjelm?
Vi har hjelmer til utlån, men hvis du har egen hjelm tar du den med. Den må være uskadd og med visir som ikke er fullt av riper. Du må ha med hansker.

Når kan jeg ta teoriprøven?
Du kan ta teoriprøven når du har gjennomført opplæringen og er 16 år. Husk å ta med legitimasjon og penger til gebyr.

Kjører vi hvis det er dårlig vær?
Vi kler oss etter vær og vi avlyser kun hvis det er snø. Det betyr at dere må ha med regntøy og gummistøvler hvis det er meldt regn.

Bil og henger

Må man ha BE eller B96 for å kjøre med henger?
Svar: Nei, hvis totalvekt på bil og henger overstiger 3500 kg må du ha BE eller B96. Last ned bil og henger appen til statens vegvesen for  å sjekke om du kan kjøre med din henger

Må jeg ha lastsikringskurs?
Nei, hvis du har hatt lastsikringskurs tidligere slipper du. Har du førerkort kl C1 slipper du lastsikringskurs hvis du tar BE.  Hvis du skal ha B96 må du lastsikringskurs.

Hvor mange kjøretimer må jeg ha?
De som har kjørt litt med henger klarer seg ofte med det obligatoriske. De som ikke har kjørt så mye, må øve, privat eller kjøretimer hos oss.

Start motoren nå!
Velger du STEP trafikkskole vil du bli en bedre sjåfør.
Bestill nå